Versailles: Et palass som passer for Solkongen

Kunst som inspirerer oss gjennom tidene

Slottet startet som en jakthytte, ble kongelig residensen og deretter museum på 1800-tallet og utover. Det har 2300 rom. Foto: Thomas Garnier/Château de Versailles
21. januar 2024
AD

Flere konger fra 1682 til den franske revolusjonen i 1789 bodde, arbeidet og holdt hoff i det mest overdådige av alle boliger: Versailles-palasset.

Kong Ludvig XIV begynte tradisjonen etter at han utvidet farens slott på en bakketopp, et luksuriøst landlig tilfluktssted. I løpet av en periode på 50 år ble palasset det største og mest innflytelsesrike slottet i Europa og en kilde til stor kunstnerisk oppfinnelse innen arkitektur, musikk, teater og dekorativ kunst.

Kong Ludvig XIV valgte solen som sitt emblem. Han var kjent som «Solkongen». Foto: Thomas Garnier/Château de Versailles

Mange av landets største arkitekter designet og bygget Versailles-palasset. Arkitekten Louis Le Vau, som tidlig tok til seg fransk barokk-arkitektur, la til to symmetriske vinger på det originale palasset og ga palasset sin særpregede U-formede design. Begge fløyene på hver side av forplassen inneholdt store, separerte leiligheter for kongen og dronningen. Kongens sengekammer ble flyttet til sentrum av den U-formede bygningen i 1701.

Utsikt gjennom døråpningene i kongens leilighet. Foto:Thomas Garnier/Châtaeu de Versailles
"Rommet av overflod" i kongens leilighet fungerte som et forfriskningsrom der kaffe og vin ble servert. Foto: Thomas Garnier/Château de Versailles
En skulptur av Marie-Antoinette laget av Félix Lecomte. 1783. Foto: Thomas Garnier/Château de Versailles
Dronningens soverom. Foto: Thomas Garnier/Château de Versailles
Detaljer av et billedvev i dronningens leilighet. Foto: Thomas Garnier/Château de Versailles

Arkitekt Jules Hardouin-Mansart, som mange akademikere ser på som den beste representant av franske barokkarkitekter, skapte den berømte Speilsalen og utvidet palasseiendommen ytterligere med overdådighet, som Det kongelige kapellet og Store Trianon. Ludvig XIV hadde nøye tilsyn med byggingen av Grand Trianon, som han bestilte som et sted for tilbaketrekning fra hofflivet. Hardouin-Mansart beskrev det som «et lite palass av rosa marmor og porfyr (magmatisk bergart) med fantastiske hager».

Speilsalen fungerte som et møterom og ventesal. Versailles-traktaten som avsluttet første verdenskrig, ble undertegnet her den 28. juni 1919. Foto: Thomas Garnier/Château de Versailles

Ludvig XIV’s oldebarn, Kong Ludvig XV, ga arkitekt Ange-Jacques Gabriel i oppdrag å lage Den kongelige opera i Versailles og realiserte i 1770 sin oldefars idé.

I 1833 ga kong Ludvig Filip palasset en strålende ny rolle som museum for Frankrikes historie. Det ble innviet 1837 og dedikert «til alle Frankrikes herligheter».

En statue i Rhône-elven. Foto: Thomas Garnier/Château de Versailles
Hageanlegget. Foto: Thomas Garnier/Château de Versailles
Ad i artikkel – AdSense
AD