Roboter kan allerede støvsuge, påminne om medisiner og skape ro i demensomsorgen. De kan avlaste personalet og gi eldre en større selvstendighet. Men, en maskin kan aldri erstatte det som gjør verden menneskelig.
Dette er en ledertekst skrevet av medarbeidere fra Epoch Times lederredaksjon.
Det er varmen i møtet og nærværet i samtalen ingen maskin kan erstatte. Robotene kommer ikke til å redde eldreomsorgen, men de kan gjøre den lettere å utholde - både for den som får hjelp og den som arbeider innen helsevesenet.
Debatten fester seg ofte i to bilder: et kaldt "maskinsamfunn" der eldre overlates til kunstige ledsagere eller til en mirakelløsning som erstatter personalmangelen. Begge er feil. I praksis handler det om et supplement. En robot som merker hvis noen faller kan redde liv. En påminnelse om medisiner reduserer uro.
En robot som ligner en katt kan i demensverdenen skape ro når ordene ikke lenger strekker til. Nøkkelen til akseptering er selvstendighet. Skepsisen er ofte stor - og ikke uberettiget. Men, når eldre oppdager at teknikken kan gi frihet i hverdagen vokser aksepten og forståelsen.
Les mer
USA må være forberedt på en kinesisk invasjon av Taiwan innen 2027
Kronikk: Den gode musikkens helbredende kraft
Erfaringer fra Japan og Danmark viser det sammer: teknikken må introduseres varsomt og alltid med mennesket i sentrum.
Det er ikke uten risiko. Integritet og samtykke er avgjørende. Roboter må aldri bli overvåkere eller anvendes for å skjule nedskjæringer. De skal frigjøre tid for menneskelige møter, ikke motsatt. Sverige går saktere enn mange andre land. Det kan være en styrke - man unngår tilbakeslag når teknikken innføres for raskt.
Man må heller ikke bli sittende fast i utredninger. Hvis roboter kan øke tryggheten og avlaste personalet, da er spørsmålet ikke om vi skal bruke dem - men hvordan.
Roboter kan aldri gi varme i et håndtrykk, men de kan frigjøre tid slik at personalet kan gjøre akkurat det. Vil vi ha en eldreomsorg der roboter frigjør tid til møter, eller som unnskyldning for nedskjæringer?