Store tap i Kina tvinger koreanske skjønnhetsselskaper til å ekspandere i Nord-Amerika

For å redusere avhengigheten av Kina, akselererer koreanske skjønnhets-selskaper sin inngang i det amerikanske markedet der koreanske produkter blir stadig mer foretrukket. Bildet viser AmorePacific som er sponsor under konserten til boy-bandet BTS på SoFi-stadion i Los Angeles den 27.-28. november 2021. Foto: Courtesy of AmorePacific
17. juli 2022
AD

Koreanske firmaer har begynt å fremskynde ekspansjonen til USA for å redusere avhengigheten av kinesiske kunder. De har hatt problemer med å opprettholde produktsalget i Kina under Det kinesiske kommunist-partiets (KKP’s) null-COVID-politikk.

Koreas suksess i USA der skjønnhetsproduktene deres raskt vinner popularitet, har blitt tilrettelagt delvis av det koreanske gutte-bandet BTS og den enormt populære Netflix-serien "Squid Game."

Koreas største kosemetikk-selskap AmorePacific rapporterte at det første kvartalssalget økte med 60 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. AmorePacific tilskriver veksten sin på det USA’s marked til toppselgende merker som Sulwhasoo på luksusmarkedet, Laneige for mellompris-markedet og Innisfree på lavpris-markedet.

Selskapet har for tiden fokusert på å utvikle nettsalg og salg i butikker i USA.

Både Laneige og Solwhasoo utvidet sitt nettsalg i mars og april via oppføringer på Amazon som er det største netthandel-selskapet i USA. Når det gjelder salg i butikker, ble Sulwhasoo solgt i 51 av skjønnhets-detaljisten Sephoras butikker i mars, og Innisfree utvidet sin tilstedeværelse til mer enn 490 detaljister, inkudert Sephora og Kohl's.

Koreas nest største skjønnhets-selskap, «LG Household & Health Care», tilrettela ekspansjonen sin i USA via oppkjøp av lokale detaljister. I april ervervet selskapet en andel på 65 prosents i «Creme Shop» for 120 millioner dollar. Dette oppkjøpet gir LG Household en sterk posisjon innen produkter rettet mot USA’s marked for unge voksne.

I fjor kjøpte LG Household & Health Care en andel på 56 prosent i det amerikanske selskapet Boinca for 100 millioner dollar. Boincas eksklusive hårmerke Arctic Fox er også svært populært blant amerikanske unge voksne.

Før KKP’s null-COVID-politikk var koreanske skjønnhets-selskaper i stor grad avhengig av produktsalg i Kina. Omtrent 70 prosent av AmorePacifics oversjøiske salg og 50 prosent av utenlandssalget til LG Household & Health Care var i det kinesiske markedet.

AmorePacific ledet den koreanske kosmetikk-boomen i Kina som startet i 2016. Etter det oppnådde selskapet et driftsresultat på omtrent 780 millioner dollar for første gang siden grunnleggelsen.

Kinas null-COVID-politikk er ikke den eneste grunnen til at koreanske skjønnhetsselskaper fokuserer på å utvide i det amerikanske markedet. I 2017 begynte koreansk produktsalg i Kina å falle på grunn av en boikott som ble innført i landet av KKP som gjengjeldelse for Sør-Koreas installasjon av THAAD-systemet (Terminal High Altitude Area Defense) på en amerikansk militærbase.

På grunn av KKP’s sanksjoner sa AmorePacific at det første kvartalssalget i Kina i 2022 falt med 10 prosent sammenlignet med i fjor. Selskapets utenlandssalg falt med 6,1 prosent, mens driftsoverskuddet falt med 19,5 prosent.

Tidligere dette året kunngjorde AmorePacific at de ville stenge halvparten av butikkene sine i Kina, rapporterte det koreanske mediet Chosun. Skjønnhetsfirmaene ETUDE HOUSE, Hera, og IOPE omstrukturerer også, og de planlegger å trekke seg tilbake fra butikksalg i Kina.

LG Household & Health Care sa at det første kvartalssalget falt 19,2 prosent, og driftsresultatet falt 52,6 prosent på grunn av tregt salg i Kina.

I en samtale med Reuters den 16. juni 2022 sa Nicholas Burns som er amerikansk ambassadør i Kina, at han tror at Beijings null-COVID-politikk kommer til å vedvare inn i 2023.

Ved å raskt ekspandere på Nord-Amerikas markeder, håper Koreas skjønnhetsselskaper å komme seg igjen etter sine store tap i Kina.

Ad i artikkel – AdSense
AD