Det kinesiske kommunistregimet har innført tiltak for å håndtere de alvorlige arbeidsledighets-problemene i landet, mens handels-konfliktene med Vesten fortsetter. Analytikere påpeker at effekten av tiltakene er midlertidig og begrenset og at noen av dem utnytter befolkningen fra landsbygda på grunn av regimets strukturelle problemer.
Regimets statsråd kunngjorde den 9. juli flere politiske tiltak for å "stabilisere sysselsettingen". Tiltakene omfatter blant annet utvidede trygdeordninger, spesiallån og målrettet støtte til unge som søker arbeid.
I noen regioner vil lokale myndigheter øke refusjon av arbeidsledighets-penger fra 60 til maksimalt 90 prosent for små og mellomstore bedrifter og fra 30 til 50 prosent for store selskaper, ifølge kunngjøring fra statsrådet.
Lokale myndigheter vil også gi en engangssubside på opptil 1.500 yuan (ca 2100 norske kroner) per arbeidsledig ungdom til selskaper og organisasjoner som ansetter registrerte arbeidsledige i alderen 16 til 24 år. Subsidieringen vil vare til slutten av desember 2025, ifølge kunngjøringen.
I mai var arbeidsledigheten i Kina 14,9 prosent blant 16-24 åringer, dersom man ser bort fra studenter. Den nasjonale arbeidsledigheten i byene var på 5 prosent. Ungdomsledighetskrisen har vart i flere år, forverret av handelskonflikter med USA og EU. Kinesiske og internasjonale observatører antyder at den faktiske ledigheten kan være mye høyere enn offisielle tall. Analytikere hevder at KKP kjemper mot en ond sirkel av økende ledighet, redusert forbruk og flere oppsigelser. De sier at tiltakene trolig ikke vil være effektive fordi Kinas økonomiske problemer er forankret i systemet.
De dype strukturelle problemene som den kinesiske økonomien står ovenfor, som eiendomsrisiko, gjeld hos lokal myndigheter, samt press fra industriell omstilling og oppgradering, er vanskelig å løse med kun sysselsettings-subsidier, sa Sun Kuo-hsiang, professor ved Nanhua University i Taiwan, til Epoch Times den 10. juli.
Han påpekte at "usikkerheten rundt eksterne faktorer, som forholdet mellom USA og Kina, samt utsiktene til global, økonomisk gjenoppretting, vil fortsette å påvirke Kinas økonomi og sysselsetting". Han tilføyde at "problemer som ineffektivitet og feilbruk av midler i støttetiltakene vil også ha innvirkning på effektiviteten".
Sun sa at hvis den generelle tilliten til markedet fortsetter å være lav og bedrifter ikke er villige til å investere eller ekspandere, vil det være vanskelig å skape mange nye jobber kun med subsidier. Han bemerket at subsidiene som ble kunngjort, retter seg "hovedsakelig mot innenlandske bedrifter og kan ikke direkte forbedre konkurranseevnen deres på det internasjonale markedet, spesielt med tollbarrierer». Mange fabrikker har redusert produksjonen, og flere bedrifter har gått konkurs. Dette har ført til at mange arbeidsinnvandrere fra landsbygda har mistet jobbene og returnert til hjembygdene sine.
Ifølge offisielle tall hadde Kina i 2024 en landsbybefolkning på 477 millioner og rundt 300 millioner arbeidsinnvandrere.
I Kina refererer begrepet arbeidsinnvandrere til det store antall kinesere som kommer fra landsbygda og som drar til byene for å søke arbeid. De utgjør en massiv arbeidsstyrke i Kinas økonomiske utvikling, særlig innen produksjon og bygg og anlegg.
De har imidlertid ikke registrert seg som innbyggere i byene og står derfor overfor betydelige utfordringer, blant annet begrenset tilgang til sosiale tjenester og velferd og diskriminering og vanskeligheter med å integrere seg i bylivet.
"Arbeid for hjelp-programmer"
Statsrådets kunngjøring inkluderer også styrking av regimets "arbeid-for-hjelp"-programmer som retter seg mot arbeidsinnvandrere som har mistet jobben under Kinas svake økonomi. Nasjonalkommisjonen for utvikling og reform har tidligere i måneden bevilget 10 milliarder yuan (1,39 milliarder dollar) til disse programmene i 26 provinser og byer for å gjennomføre 1.975 små og mellomstore infrastrukturprosjekter. Målområdene har mange arbeidsinnvandrere som har returnert hjem etter å ha mistet jobbene sine i byene. Offisielt hevdes det at den nye investeringen kan hjelpe 310.000 personer med å finne arbeid.

"Arbeid-for-hjelp" refererer til politiske tiltak der investeringer går til infrastrukturprosjekter. De som drar nytte av prosjektene, deltar i byggingen og mottar betaling, i stedet for direkte hjelp og støtte.
Les mer
Kina: Flere tegn på tilbakegang
Tre moderne oppfinnelser som eksisterte for millioner av år siden
Ved utgangen av juni hadde Nasjonalkommisjonen for utvikling og reform og Finansdepartementet investert totalt 29,5 milliarder yuan (4,11 milliarder dollar) i programmene som støtter lokale myndigheter i å gjennomføre nesten 6.000 prosjekter. Det forventes å sysselsette over 700.000 arbeidsledige og betale ut mer enn 11 milliarder yuan (1,53 milliarder dollar) i lønn.
Sun kritiserer "arbeid-for-hjelp"-programmene og sier at de "for det meste gir midlertidige eller sesongbaserte jobber, og kan ikke gi stabil og langsiktig sysselsetting av høy kvalitet. Lønningene i disse jobbene er vanligvis lave", sier han.
"Kinas økonomi ser ut til å være i alvorlig resesjon, basert på KKPs tiltak for å fremme sysselsetting", uttalte Frank Xie, professor ved University of South Carolina–Aiken, til Epoch Times den 9. juli. Han hevder at "arbeid-for-hjelp" er KKPs "måte for å utnytte arbeidsinnvandrere på".
Ifølge Xie er "KKP ikke villige til å gi direkte økonomisk støtte til de som trenger det, som arbeidsinnvandrere og arbeidsledige", og i stedet "tvinger dem til å jobbe for litt kompensasjon".
Han bemerker at metoden som ble brukt fra 1950-1970-tallet under det kommunistiske regimet i en tid med utbredt fattigdom og hungersnød, nå igjen er tatt i bruk av KKP for å håndtere den økonomiske krisen og arbeidsledigheten.
Slike programmer finnes i land rundt om i verden, og de eksisterte også i det gamle Kina, sier Wang He, en Kina-observatør med base i USA. KKPs nåværende praksis er imidlertid "svært liten i omfang", og det er "vanskelig å få en betydelig lindrende effekt", sa han til Epoch Times den 9. juli.
En annen utfordring, sa Wang, er at "den kinesiske økonomien er i resesjon nå, og et stort antall arbeidsinnvandrere har vendt tilbake til landsbygda, men det er ikke noe arbeid å få, noe som kan føre til sosial uro».

Han bemerket at dette indikerer at «KKPs sosiale hjelpeordning på landsbygda er vanskelig å opprettholde og at fattigdomsproblemet på landsbygda fortsatt er alvorlig.»
Når økonomien er hardt rammet, og et stort antall mennesker har mistet levebrødet sitt, sa han "... prøver KKP fortsatt med alle midler å få folk til å jobbe for seg og presse mer ut av dem".
Wang sa også at KKPs tiltak sannsynligvis ikke vil fungere på grunn av den utbredte korrupsjonen.
"Hvor mye av disse midlene som faktisk kommer de fattige til gode, er fortsatt et stort spørsmål", sa han.
Luo Ya, Yi Ru og Ning Haizhong bidro til denne rapporten.