Podcast avslører moderne slaveri kontrollert av det kinesiske regimet i koboltgruver i Kongo

Arbeidere i en gruve den 23. februar 2009 i Chudja nær Bunia i det nordøstlige Kongo. Foto: Lionel Healing/AFP via Getty Images
1. januar 2023
AD

En avslørende podcast har nok en gang satt søkelys på problemer med slaveri og hykleriet til forkjemperne for grønn energi i Kongos koboltgruver, som i stor grad eies og kontrolleres av Det kinesiske kommunistpartiet (KKP).

Siddharth Kara som er forfatter av "Cobalt Red: How The Blood of The Congo Powers Our Lives" og gjesteprofessor ved Harvard, fortalte i den populære Joe Rogan Experience-podcasten om forskning og oppdagelser etter besøket i gruvene i Den demokratiske republikken Kongo i Afrika.

Han forklarte for programverten, Joe Rogan, den brutale forbindelsen mellom litiumbatteridrevne enheter og forekomstene i de KKP-kontrollerte koboltgruvene.

Kobolt er en viktig ingrediens i produksjonen av oppladbare batterier, inkludert telefoner, nettbrett, smartklokker, bærbare datamaskiner og elbiler.

Kara, som er forfatter og ekspert på moderne slaveri, menneskehandel og barnearbeid, hevder at rundt 72 prosent av verdens kobolt utvinnes i Kongo.

Professoren har skrevet om hvordan slave- og barnearbeid benyttes i KKP’s koboltgruver i Afrika under forferdelige forhold.

«Det jeg så der, var så forferdelig, hjerteskjærende og opprørende at jeg endret metoden min», sa Kara til Rogan, med henvisning til opplevelsene som førte til den nye boken.

Kara kritiserer den «grønne bevegelsen» som hevder at de kjemper for å «redde planeten» ved å tvinge verden til å kjøre elbiler. Han sier at dette er hykleri, med tanke på de underliggende bruddene på menneskerettigheter.

«Gjennom hele slaveriets historie ... har det aldri i menneskehetens historie vært mer lidelse, som har skapt mer profitt og vært knyttet til flere menneskeliv i verden ... enn det som skjer i Kongo akkurat nå.»

«Kobolt finnes i hvert eneste litiumbatteri som produseres i verden i dag. Hver smarttelefon, hvert nettbrett, hver bærbar PC og fremfor alt alle el-bilene.»

Han sa at de fleste forbrukerne er uvitende om de forferdelige overgrepene knyttet til koboltgruvedriften, som er hovedkilden til disse «dingsene» som folk bruker i hverdagen.

Professoren anklager store teknologiprodusenter som Tesla, Apple og Samsung for å fortsette å gjøre forretninger med KKP; dette til tross for at de er fullt klar over den skadelige opprinnelsen til forsyningskjeden for litiumbatterier.

Tesla og Apple har tidligere lovet å iverksette tiltak mot brudd på menneskerettigheter og slaveri knyttet til koboltproduksjonen og leverandørkjeden. Teslas grunnlegger, Elon Musk, har også lovet å erstatte kobolt i batteriene i sin elbil-produksjon.

Samtidig kritiserer Kara KKP for å utnytte den lokale, afrikanske befolkningen ved å la dem jobbe under umenneskelige og forferdelige forhold; fullstendig likegyldig til arbeidernes situasjon.

"Før noen skjønte hva som var i ferd med å skje, tok den kinesiske regjeringen og kinesiske gruveselskaper kontroll over nesten alle de store gruvene, og lokalbefolkningen ble presset ut", sa Kara til Rogan.

«De graver under absolutt umenneskelige, forferdelige forhold for en dollar om dagen og sørger for at kobolt havner høyere opp i forsyningskjeden for alle telefoner, alle nettbrett og fremfor alt elbiler.»

"Stort sett vet ikke verden hva som skjer ... Jeg tror ikke folk er klar over hvor forferdelig det er", la Kara til.

Kineserne har investert stort i Kongos koboltgruver som står for 60 prosent av Beijings kobolt og 70 prosent av den globale forsyningen, rapporterer Breitbart.

Omtrent 80 prosent av verdens koboltforedling skjer i Kina før den brukes til å lage litium-ion-batterier.

Ifølge Breitbart opererer tjenestemenn fra departementet for offentlig sikkerhet i Kina i det afrikanske landet for å sikre interessene til det kommunistiske regimet i Afrika og for å beskytte kinesiske borgere fra lokalbefolkningen.

KKP-eide selskaper har brukt milliarder av dollar på å kjøpe opp amerikanske og europeiske gruveselskaper for å få kontroll over Kongos koboltgruver det siste tiåret og har tatt kontroll over 15 av de 19 viktige gruvene i landet.

Forholdet mellom Kongo og Kina har imidlertid blitt stadig mer anstrengt den siste tiden, og den lokale motstanden mot kineserne øker.

Regionale guvernører har stengt kinesisk-kontrollerte gruver på grunn av kontrakts- og betalingstvister med de lokale myndighetene.

Etter flere år med forsømmelse ønsker USA nå å komme tilbake for å sikre markedet for sjeldne jordmetaller og andre viktige råvarer i Sentral-Afrika. Dette har ført til en økonomisk krig mellom de to statsmaktene.

Den amerikanske regjeringen prøver å begrense Beijings innflytelse i regionen ved å forbedre forholdet til de lokale lederne.

USA’s utenriksminister Antony Blinken undertegnet nylig en samarbeidsavtale mellom USA, Kongo og Zambia for å styrke båndene mellom landene. Tanken er å videreutvikle den elektriske batteriforsyningskjeden for å følge Biden-administrasjonens grønne energiagenda.

«Den globale etterspørselen etter kritiske mineraler vil skyte i været de neste tiårene. Planen om å utvikle en forsyningskjede for elektriske batterier åpner døren for amerikanske og likesinnede investorer for å beholde verdiene i Afrika», sa Blinken.

«Elbiler bidrar til å redusere karbondioksidutslipp. De bidrar til løsningen på den globale klimakrisen.»

USA har også blitt enig med de to afrikanske landene om å iverksette tiltak mot miljøødeleggelsene som skjer der.

Ad i artikkel – AdSense
AD