Økonom: Kinas vedtak om å omdanne en provins til et sentrum for fri handel, vil beskytte militærbaser

Tilskuere ser på når raketten Long March 8, den nyeste på Kinas Long March utskytingsrampe, tar av fra Wenchang romoppskytningssenter i den sørlige Hainan-provinsen i Kina, den 22. desember 2020. Foto: STR/AFP via Getty Images
1. august 2021
AD

KKP (det kinesiske kommunistpartiet), har vedtatt en lov for å omgjøre den sørlige provinsen, Hainan, til en gigantisk frihandelshavn. Men, en økonom påpeker at den faktiske hensikten bak opprettelsen av en frihandelshavn (områder med liten eller ingen skatt for å stimulere til økonomisk aktivitet) kan være å beskytte militærbaser.

“Hensikten må omfatte beskyttelse av militærbaser. Det finnes en marinebase som huser atomubåter, i Sanya [i det sørlige Hainan], ”sa Henry Wu Chia-lung, makroøkonom og Taiwans AIA, ledende økonomiforsker, til The Epoch Times den 28. juni.“ Når Hainan blir en frihandelshavn, kommer andre land til å nøle med å sende raketter mot basene på øya. ”

Han sa også: "Hvis [det kinesiske regimet] virkelig bare ønsker å bygge en frihandelshavn, bør de videreutvikle Guangdong-Hong Kong-Macao Greater Bay Area (buktområdet), enkelt og greit."

Militære formål

Hainan-øya er viktig for det kinesiske militæret, spesielt for to strategiske marinebaser: en for hangarskip og en annen for atomubåter.

Ubåt-basen, som ligger svært nær Sør-Kinahavet, er den største i Asia og er hjemmehavn for Kinas strategiske atomubåter, Jin, modell-094. Modell-094 har JL-2 ballistiske ubåtraketter med interkontinental rekkevidde, med en maksimal rekkevidde på 12 000 kilometer. Kinesiske medier rapporterte at modell-094 kunne angripe hele USA.

Basen, kalt Yalongwan, har fire brygger på 229 meter der 16 ubåter kan legge til. Kinesiske medier rapporterte at siden Sør-Kinahavet er en travel kommersiell inngangsport, kan ubåtene operere i det stilleunder vann uten å bli oppdaget av USA og Japan.

Kinas bemannede, nedsenkbare Shenhai Yongshi (Deepsea Warrior), om bord på søkeskipet Tansuo-1, returnerer til havnen etter å ha fullført dypdykks-tester i Sanya, en by på Hainan øya, Sørøst-Kina den 3. oktober 2017. Foto: Sun Qing/Getty Images

Sanyas base for hangarskip  er hjemmehavnen til Shandong, Kinas første egenproduserte hangarskip og den mindre 075-modellen, et havneskip for landingshelikoptre.

Denne basen er kritisk viktig for det kinesiske regimet som legger press på omstridte områder i Sør-Kinahavet, hvor ytterligere seks land også krever sine rettigheter, inkludert: Brunei, Taiwan, Indonesia, Malaysia, Filippinene og Vietnam.

Kinas første egenproduserte hangarskip, kjent som "Type 001A" eller "Shandong", returnerer til havnen i Dalian, i Liaoning-provinsen nordøst i Kina, etter sin første prøvetur på havet, den 18. mai 2018.  Foto: AFP via Getty Images

Største frihandelshavn

"Etter at KKP har forvandlet øya til en frihandelssone vil det ikke være så lett for  andre land som USA, å angripe øya hvis det oppstår konflikter," sa Wu.

De kinesiske gummi-stempel lovmyndighetene vedtok loven om frihandel for Hainan den 10. juni, og gjorde med dette Hainan-øya til den største frihandelshavnen i verden.

Øya er 20 635 kvadratkilometer, tilsvarende staten Maryland eller øya Taiwan. Provinsen styrer øya og de om lag tre hundre små øyene i Sør-Kinahavet.

Loven forklarer regimets planer om å opprette et frihandelssystem på øya innen 2025, bygge opp øya til å bli landets økonomisk ledende innen 2035, og forvandle øya til en internasjonal, innflytelsesrik frihandelshavn innen 2050.

Det kinesiske regimet begynte imidlertid utviklingen av "Greater Bay Area" allerede i 2015, som dekker ni byer i Kinas velstående Guangdong-provins, Hong Kong og Macao.

Hainan-øya derimot, er et landbruksbasert tropisk feriested, og rangeres nesten på bunnen av Kinas økonomi.

Et lasteskip lastet med containere forlater en havn i Haikou, i den sørlige Hainan-provinsen i Kina den 17. mai 2021. Foto: STR/AFP via Getty Images

Den nye loven fastsetter flere vesentlige økonomiske fordeler for forbrukere og utenlandske investorer. Den tilbyr spesielt: Tollfrihet; alt materiell importeres tollfritt til frihandelshavnen; en enkel prosess for service og driftstillatelser i frihandelshavnen; et relativt åpent investeringsmiljø og fleksibel grensehandel med kapitalstrøm; en relativt løs kontroll av folks bevegelser, som inkluderer utstedelse av arbeidsvisum til forretningsfolk og ikke visumplikt for turister som oppholder seg på øya i mindre enn 15 dager; samt praktisk transport, som innebærer å bygge flere flyplasser og veier.

Luo Ya bidro til denne rapporten.

Ad i artikkel – AdSense
AD