Kinesiske selskaper har andeler i 100 havner verden over

Kontainerhavnen i den greske byen Pireus har blitt et symbol på Kinas globale fremstøt. Foto: Andreas Solaro/AFP via Getty Images
6. november 2022
AD

Kinesiske selskaper kjøper opp strategisk viktige havner verden over. Selskaper som Cosco (China Ocean Shipping) tar stadig mer makt over den internasjonale skipsfarten. Havnene er ofte direkte koblet til Det kinesiske kommunistpartiet gjennom avdelinger innen partiet.

Kinesiske bedrifter har nå eiendommer i 96 havner verden over, og det ser ut som de, uten å nøle, tar sikte på nummer 97. Etter at China Logistics Group fikk i havn en 99 år lang kontrakt for å bygge et logistikksenter i Wilhelmshafen i Tyskland bare noen kilometer fra landets største marine- og logistikkbase, sikter de nå på å få tak i 35 prosent av aksjene i Container Terminal Tollerort i Hamburg. ”Det er riktig at Container Terminal Tollerort bare er en liten del av hele Hamburgs havn.  Gjennom denne lille delen kan Kina likevel påvirke handelen og den politiske retningen for Hamburgs havn”, har Tysklands næringsminister Robert Habeck sagt.

Gjennom denne lille delen kan Kina påvirke handelen og den politiske retningen for Hamburgs havn.

- Robert Nabeck, Tysklands næringsminister

Jan Ninnamann som er professor i logistikk ved Hamburgs handelshøyskole, sa til Newsweek at det er en "viktig, strategisk dimensjon ved å skaffe seg en eierandel i en terminal", som for eksempel å ha innflytelse over hvilke skip som kommer og går når de blir lastet og losset og hvor lasten går.

Andre analytikere har uttrykt bekymring for at havne- og logistikkoperatører håndterer store mengder data, både om privatpersoner og bedrifter i en stadig mer digitalisert leveransekjede. Kina kan installere egenprodusert teknologi for å håndtere disse dataene. Dette vil gi Det kinesiske kommunistpartiet tilgang til lokale både statlige og kommunale  aktiviteter, i følge Newsweek.

I en artikkel fra 2021 av den tidligere britiske ministeren for internasjonal handel, Liam Fox, og den tidligere amerikanske sikkerhetsrådgiveren, Robert McFarlane, konstateres det at KKP har andeler i 96 havner verden over, deriblant enkelte som ligger i sentrale, maritime handelsposisjoner. Dette gir Beijng strategisk dominans uten å mobilisere verken soldater, krigsfartøy eller våpen.

I 2013 foreslo Kinas leder Xi Jinping den strategiske idéen om "det 20. århundrets maritime silkevei". Det er et forsøk på å koble sammen havner i ulike land, fra Kinas kyst til Det indiske hav, til Stillehavet og til og med til Europa. Siden den gang har Xi besøkt en havn nesten årlig, som for eksempel havnen Ningbo- Zhoushan i Zhejiang-provinsen i 2020, og den greske havnen Pireus i 2019. Sistnevnte er kjent som en "tre kontinenters havn" og binder sammen Europa, Asia og Afrika.

De har til og med andeler i havner nær Panamakanalen, som forbinder Atlanterhavet med Stillehavet, såvel som i 30 afrikanske land og flere land i den arabiske verden og Midtøsten, inkludert Israel.

En årsak til KKP’s fiksering på havner, er at de kan tjene militære formål, ifølge eksperten Isaac Kardon ved det amerikanske ”US Naval War College”. Han har vist hvordan kinesiske marinefartøyer har gjort "tekniske stopp" i 32 havner der kinesiske selskaper har anskaffet seg kommersiell infrastruktur.

”De kan spore hvor skip befinner seg og kommunikasjonen deres. Når du eier og driver havnen, er det veldig enkelt. Du kan gjøre hva du vil, du er eieren eller verten”, sier han.

De kinesiske selskapenes egne beskrivelser av sin virksomhet taler også sitt tydelige språk. Kjempen Cosco gir seg ut for å være en moderne forretningspartner i sine relasjoner til utenlandske aktører. Men Xu Lirong som tidligere var president og partisekretær i Cosco, har sagt at selskapet "seiler for moderlandet" med "partiets flagg som vårt flagg og partiets retning som vår retning". KKP selv har selv kalt sin skipsflåte for "bevegelig territorium" og "krigsfestninger".

Dette er ikke bare ord. Cosco har gått i bresjen for de nye kravene til sterk partikontroll over kinesiske selskaper. Selskapet ble etablert i 2016 i samsvar med "implementeringsstrategien" til KKP’s sentralkomité. Ifølge en artikkel i Guangming Daily fra oktober i fjor, har Cosco 205 partikomitéer og 144 partiavdelinger. De kaller marinflåten for det "flytende hjemlandet".

"Med partiorganisasjonen ombord har hvert skip blitt en sterk krigsfestning", hevder selskapet.

Ifølge en liste som Epoch Times har kommet over, har minst 40 av Coscos kontorer parti-avdelinger, inklusive i Houston, New York, Frankrike, Holland og i den tidligere nevnte greske byen Pireus.

Ad i artikkel – AdSense
AD