Kinesiske bedrifter forlater Temu

Kinesiske nettbutikker som opererer på netthandels-stedet Temu, mener at selskapets retningslinjer er uholdbare og ønsker å forlate nettstedet. Foto: Justin Sullivan/Getty Images
8. september 2024
AD

Kinesiske nettbutikker som opererer på Temu, den internasjonale plattformen til den kinesiske netthandelsgiganten Pinduoduo, er skuffet over nettsidens retningslinjer. Mange ønsker derfor å flytte virksomheten sin og selge gjennom Amazon i stedet.

Nettbutikker som selger varene sine gjennom Temu, forteller om bøter som gjør det nesten umulig å drive forretning. For eksempel utstedes det «bøter» på opptil fem ganger varens verdi når et kjøp returneres. Betalingen holdes tilbake når kunden klager eller ber om tilbakebetaling for varer som allerede er sendt. På grunn av de ublu kostnadene ved internasjonal returfrakt lar Temu kundene beholde varene, til tross for at de får pengene tilbake. Selgerne mottar ingen kompensasjon.

I slutten av juli samlet hundrevis av næringsdrivende seg ved Pinduoduos kontor i Guangzhou for å protestere mot de høye bøtene og mangel på effektive metoder for å løse uoverensstemmelser. Etter hvert overtalte politiet dem til å forlate stedet, selv om de ikke hadde fått lov til å treffe Temus ledere.

Flere Temu-nettbutikker, som ønsker å være anonyme, har fortalt Epoch Times at selskapets behandling av selgerne har tvunget dem til å forlate handelsplattformen.

Zhang, en nettforhandler fra Jiangsu som har drevet virksomhet på Temu i tre år, tok opp det aktuelle spørsmålet om plattformens bøter.

- Alle ønsker å selge, så Temu kan fortsette å utnytte selgerne, uten å være redd for å gå tom for selgere, sier Zhang.

Han sier at bøtene de næringsdrivende betaler, ofte er uforklarlige og nesten umulige å anke. Dette skaper et klima av usikkerhet for de næringsdrivende når de ikke vet når og hva de kan bli straffet for.

Hvis du blir straffet på Amazon, vet du i  det minste hvorfor. Zhang. Kinesisk e-handelsmann.

Zhang hevder at Temus aggressive budgivningssystem tvinger selgerne inn i en ubarmhjertig nedadgående prisspiral. I motsetning til Amazon, der selgerne beholder kontrollen over produktlenkene sine og kan generere betydelig trafikk fra plattformen så lenge de opprettholder en viss rangering, kan Temus system når som helst erstatte en produktlenke med et annet og billigere alternativ.

- Jeg lanserte et eksklusivt produkt til ti yuan. Etter det første salget søkte Temu i nettverket etter det samme produktet, noe som førte til at det ble introdusert forfalskede versjoner som kostet mellom tre og fem yuan, sier han.

- Temu bryr seg ikke om et produkt er ekte eller ei og tvinger produsentene av ekte varer til enten å sette ned prisen drastisk eller stanse produksjonen når varer av dårligere kvalitet oversvømmer markedet.

Wang som er en gründer fra Guangzhou, er enig og sier at han også foretrekker Amazons forretningsmodell.

- Amazons støttesystem for produkter, driftsfunksjoner og merkevarebeskyttelse er velutviklet, noe som forbedrer salgsmiljøet betydelig, sier han.

Wang sier at Temus registreringsprosess er mye mindre streng enn hos Amazon. Alle med en bedriftslisens eller en enkeltmannsbedrift kan registrere seg, uavhengig av størrelse.

Etter hvert som Kinas økonomi blir stadig dårligere, vender store og små selskaper seg til markeder i USA og Europa for å øke inntektene. Pinduoduo grep denne muligheten og introduserte Temu-plattformen. I begynnelsen viste det seg å være spesielt attraktivt for ganske små bedrifter fordi deres ansvar kun var å levere produkter, mens Temu tok seg av alt annet, fra logistikk til kundeservice.

Men bekvemmeligheten har også sin pris for selgerne, nemlig at Temu beholder full kontroll over prissettingen.

Forhandlerne tvinges stadig til å senke prisene, noe som har fått mye kritikk. Plattformens strategi er å lokke til seg forbrukerne med ekstremt lave priser. Leverandøren med det laveste budet får ordren. Temu bruker også et prisovervåkingssystem i sanntid for å presse selgerne til å senke prisene sine hvis lignende produkter er billigere andre steder. Dette, kombinert med et hardt og vanskelig forståelig straffesystem, gir ikke selgeren noe rom for å anke.

- Hvis du blir straffet på Amazon, forstår du i det minste hva feilen er, du kan anke og lære hvordan du kan unngå fremtidige feil. Temu lar imidlertid forhandlerne være uvitende om årsaken til straffen, sier Zhang.

Ad i artikkel – AdSense
AD