Storbritannia tester ut alderskontroll ved ansiktsgjenkjenning

En direkte demonstrasjon av kunstig intelligens og ansiktsgjenkjenning i en overfylt folkemengde på en messe i Las Vegas den 10. januar 2019. Foto: David McNew / AFP via Getty Images
20. mars 2022
AD

Storbritannia åpner nå for bruk av avansert ansiktsgjenkjenningsteknologi for å sjekke alderen på folk som kjøper alkohol i butikker. Selskapet «Innovative Technology» deltar i pilotprogrammet.

Fra januar til mai i år skal systemet testes i flere dagligvarebutikker nordvest i England. Det vil fortsatt være nødvendig med folk som sjekker alderen på kundene, men tanken er at teknologien skal hjelpe butikkene til å unngå salg til mindreårige ved et uhell.

Denne typen teknologi brukes i økende grad i Storbritannia. I desember begynte politiet i Wales å bruke utstyr som kunne identifisere etterlyste personer. De var først ut med dette.

Det er mennesker som avviker og som konstant blir feilvurdert av disse algoritmene, sier Eerke Boiten som er professor i cybersikkerhet ved De Montfort University i Leicester

I fjor skrev «British Retail Consortium» til statsminister Boris Johnson at vold og trakassering mot butikkpersonalet hadde økt med 76 prosent under pandemien der identitetskontroll var en utløsende faktor. Coop-kjeden bruker allerede ansiktsgjenkjenning i mer enn ti butikker. Kundens ansikt blir skannet for å redusere kriminalitet og angrep på ansatte.

«Å be folk bevise alderen sin er en av hovedårsakene til at det oppstår vold i butikkmiljøet. Folk blir opprørte når de blir spurt, selv om de ansatte kun følger reglene», sier Tom Holde fra British Retail Consortium.

Eerke Boiten som er professor i cybersikkerhet ved De Montfort University i Leicester, sier han er tvilende til biometrisk aldersidentifikasjon fordi «personlig data må være nøyaktig».

«Et estimat er per definisjon ikke eksakt. Vi lager derfor aldersopplysninger som vi på forhånd vet ikke vil være nøyaktig», sier han.

«Kunstig intelligens kommer uunngåelig til å ta feil i noen tilfeller fordi de menneskelige variasjonene er for store, og det er grunnen til å være forsiktig», sier han.

«Algoritmen fungerer basert på mønstre. Den stemmer på noen, men gjelder ikke for alle. Det er mennesker som avviker, og alderen blir stadig feilvurdert av disse algoritmene», sier Boiten.

Andrew O´Brien ved Innovative Technology sier at det stemmer at et aldersestimat aldri vil være så nøyaktig som å fysisk sjekke legitimasjon, forutsatt at den er gyldig.

«Produktet vi bruker til vurdering, er helt anonymt, så ingen data lagres. Data som har vært brukt i beregningen, slettes umiddelbart», sier han og legger til at ICO, en uavhengig organisasjon som overvåker digitale integritetsspørsmål, har sagt at denne typen teknologi ikke bryter med retningslinjene for GDPR.

En ting man ønsker å teste ut, siden det er et uavhengig teknisk utstyr som tar avgjørelsen, er om dette avlaster butikkpersonalet. Når det gjelder effektiviteten til algoritmen sier O´Brien at det kommer helt an på hvilke data den mates med når den trenes opp.

«De fleste algoritmer blir trent opp ved hjelp av offentlig, tilgjengelig data som stort sett består av hvite menn.»

Det betyr at den vil fungere best på hvite menn og ha problem med kvinner og mørkhudede. Det er også andre faktorer som påvirker, som hvilken aldersgruppe du tilhører, om du har ansiktshår, hvilken vinkel du registreres fra, lysforhold og så videre.

«Vi har implementert ulike logikk- og treningsprogrammer for å minimere disse effektene og er fast bestemt på å bygge videre på disse resultatene. Vi bygger vår egen maskinvare og skriver all egen programvare, så vi har full kontroll over funksjonen», sier O´Brien.

Han sier han forstår at ny teknologi alltid vil bli møtt med skepsis, men at løsningen har en uavhengig evaluering og sertifisering.

Ad i artikkel – AdSense
AD