Jamie Oliver vil forby energidrikk til barn

Kokken Jamie Oliver vil ha forbud mot salg av energidrikker til barn under 16 år. Her medvirker Oliver på World Economic Forum den 18 januar 2017 i Davos. Foto: Fabrice Coffrini/AFP/Getty Images
5. desember 2021
AD

Kjendiskokken Jamie Oliver oppfordrer den brittiske regjeringen til å forby salg av energidrikker til barn. Han vil at disse produktene reguleres ved samme lov som sigaretter.

"Vi må gjøre dette fordi disse drikkene gjør barna våre til misbrukere", sier Oliver ifølge Mirror. For meg er dette som å bruke narkotika".

Oliver har rettet innsatsen inn på å kjempe mot kostrelaterte sykdommer hos barn. Han støtter National Education Union sitt forslag om å sette en aldersgrense på 16 år for alt salg av energidrikker, ifølge Independent.

Vanlig i skolene

Han fortalte Daily Record om en ernæringskampanje der han sto ved skoleporten med verdisjekker på middager. Han tilbød å bytte dem mot de energidrikkene elevene hadde med seg i skolesekkene.

"Da kunne jeg finne energidrikker sammen med nesten hver fjerde matpakke hos grunnskoleelever", sa han. "Men det har økt siden den gang".

Lærere sier at barn som er "høye" på energidrikker i klasserommet, i høy grad forstyrrer både sin egen innlæring og klassekameratenes.

"Det er skremmende, og det er helt feil. Men dette skjer på hundrevis av skoler i Storbritannia hver dag", sier Oliver.

Han jobber for et totalforbud mot salg av energidrikker til barn under 16 år.

Mange merker av energidrikker inneholder 160 mg koffein per 500 ml. Ifølge Oliver burde en 10-åring ikke få i seg mer enn 99 mg per dag.

"Det er barn som kjøper energidrikk i smug, og så gjemmer de den når det går nedoverbakke, og for å komme opp igjen, drikker de den til lunsj og også før de legger seg, noe som gir dem usammenhengende søvn", sier Oliver til Mirror.

Industrien tjener penger på barna

Ifølge Oliver er energidrikkindustrien en stor butikk verdt 1,5 milliarder pund (ca. 18 milliarder kroner).

Til tross for at produsentene sier at de gjør tiltak for å fraråde barn fra å drikke produktene deres, som for eksempel med teksten "Anbefales ikke for barn", hevder Oliver at fargene og bildene på boksene og også markedsføringen, rettes mot barn.

"Når vi snakker med folk fra drikkevare-industrien, sier de alle: Å, vi er helt enige, vi skal ikke markedsføre disse mot barn. Men jeg vet at de er klar over hvor stort salget deres er til barn. Jeg vil si at 25 prosent havner hos barn under 16 år".

Kan vinne

Oliver synes ikke at dette kan kalles overstyring.

"Det er så mye snakk om overstyring, men det handler bare om å si til de store guttene: "Oppfør dere. Og behandle barna våre skikkelig".

Han tror at han kan vinne denne kampanjen.

"Dette kan vi gjøre", sier han. "Hvis vi kan vinne dette, da kan vi ta tak i flere saker fremover."

Ad i artikkel – AdSense
AD