Store sosiale medieplattformer som ofte tilrettelegger for seksuell utnyttelse, navngis

The National Center on Sexual Exploitation har gitt ut sin "Dirty Dozen"-liste over grupper som de mener tilrettelegger for seksuell utnyttelse. Et foto fra 2021 av et barn som bruker en bærbar datamaskin. Foto: Arkivfoto

"National Center on Sexual Exploitation" (NCOSE) har offentliggjort sin "Dirty Dozen"-liste for 2023 og retter oppmerksomheten på grupper som tilrettelegger for seksuell utnyttelse.

Senterets årlige liste, offentliggjort 2. mai 2023, har identifisert de sosiale medieplattformene InstagramTwitterSnapchatRoblox og Reddit blant de fremste lovbrytere som bidrar til utnyttelse.

I tillegg hevder gruppen at SpotifyApple App StoreKikGitHubeBayDiscord og OnlyFans må stå på “Dirty Dozen”-listen for 2023.

Gruppen ber om at berørte parter underskriver petisjoner som vil bli sendt til hvert enkelt selskap med forespørsel om å iverksette tiltak for å begrense skaden som selskapene deres beviselig legger til rette for.

Gruppen beskrev de påståtte lovbruddene i hvert selskap. De startet med Apple og kalte dem "den viktigste dørvokteren for hva barn i USA har tilgang på nettet ... i tillegg til hvem som har tilgang til dem".

I følge NCOSE er Apple sin App Store "villedende til kjernen" der de spesielt la merke til villedende aldersgrenser og beskrivelser; noe som øker risiko og fare for barna.

I tillegg til grupper som allerede har fått motreaksjon for potensielt å ha bidratt til utnyttelse, inkludert OnlyFans and Snapchat, pekte NCOSE på potensielle skader fra noen mindre åpenbare virksomheter, inkludert eBay og Spotify.

Ifølge senteret påsto en forelder at porno er tilgjengelig på Spotify, idet de potensielt tillater barn tilgang til dette innholdet.

"Pornografi (inkludert innhold som normaliserer seksuell vold, seksuelle overgrep mot barn og incest) kan en enkelt finne på Spotify i form av miniatyrbilder som grafisk avbilder seksuell aktivitet og nakenhet, så vel som lyd-pornografi", rapporterte NCOSE.

Dette til tross for Spotify’s påstander om at de forbyr eksplisitt seksuelt innhold.

Når det gjelder eBay, forsikrer NCOSE at: "Hva enn det er, kan du få tak i det på eBay". Det strekker seg fra seksuelle overgrepsdukker som ser ut som barn, til spionkameraer som averteres for spesifikt å filme kvinner uten deres samtykke.

NCOSE har utført analyser overfor grupper og selskaper med potensielt uetiske eller farlige forretnings-praksiser i mer enn et tiår.

I mars i år ga de ut sin "oversikt over tiåret" og sa at den årlige kampanjen har "oppfordret tusenvis" til å "kreve av selskaper, offentlige etater og organisasjoner at de endrer problematiske retningslinjer og praksiser".

"Siden starten i 2013 har Dirty Dozen-listen oppfordret tusenvis av individer som deg til å ringe selskaper, offentlige etater og organisasjoner til å endre problematiske retningslinjer og praksiser", heter det på gruppens nettside om prosjektet.

NCOSE hevder at de har oppnådd "store seire" over Google, Netflix, TikTok, Hilton Worldwide, Verizon, Walmart, the U.S. Department of Defense og andre på grunn av sine tidligere Dirty Dozen-prosjekt.

Når de skal forklare hva gruppen gjør, beskriver NCOSE arbeidet sitt og sier at de har "bygget infrastruktur som er utstyrt til å stå opp imot verdens produsenter av pornografi, halliker/sex-handlere, sexkjøpere og profitører i forhold til utnyttelse".

Gruppens styre inkluderer Ron Degass, medgründer av Covenant Eyes, tidligere statsadvokat Ken Sukhia og den pensjonerte biskopen av Arlington, biskop Paul Loverde.

En talsperson for Discord svarte på Epoch Times sin forespørsel om kommentar og sa: "Innhold som skader barn, er rystende, uakseptabelt og hører ikke hjemme på Discord eller i samfunnet."

"Vi arbeider ustoppelig med å holde dette innholdet vekke fra tjenesten vår og iverksetter umiddelbart tiltak når vi oppdager det, inkludert å stenge ute brukere, stenge ned servere og når det er hensiktsmessig, å samarbeide med de riktige myndighetene og National Center for Missing and Exploited Children (NCMEC).”

Epoch Times har også forsøkt å kontakte via email de andre elleve selskapene som står på listen, men mottok ikke svar angående emnet i tide for publisering.

Ad i artikkel – AdSense
AD