Mobilavhengighet gir adferdsproblemer

17. oktober 2021
AD

Alle ønsker egentlig å gi barna sine gode forutsetninger, slik at de mestrer livet på best mulig måte. Det mange likevel ikke tenker på er konsekvensene av mobilbruk i forhold til barns kognitive og følelsesmessige utvikling.

Foreldre som ikke kan gi slipp på mobiltelefonene har ofte barn med adferdsproblemer, i følge en forsknings-studie utført av forskere ved de to universitetene University of Michigan og Illinois State University. Studien ble publisert i tidsskriftet Nature.

Den viser også at manglende samhandling mellom foreldre og barn kan påvirke tale- og språkutviklingen hos små barn. Hvordan språket utvikles har stor betydning for mange kognitive prosesser.

Studien fulgte 183 foreldrepar, der 40 prosent av mødrene og 32 prosent av fedrene fortalte at de hadde alt for stort fokus på skjermene sine.

Resultatet av studien viste at foreldre som regelmessig skriver og svarer på beskjeder og ser på sosiale medier, altså dem som ikke kan dra blikket sitt vekk fra skjermene, ikke retter tilstrekkelig mye av sin oppmerksomhet mot barna.

Barna blir ikke oversett; når det gjelder tiden de tilbringer sammen ser det faktisk ut som om foreldrene i stor grad deltar i barnas liv. Men i følge studien gir foreldrene barna bare korte øyeblikk med tid og oppmerksomhet.

De veksler hele tiden mellom websider, beskjeder, e-poster, telefonsamtaler og barna. For hvert stopp kontrollerer de bare kjapt. Eller så blir barna bare en del av runddansen - facebook, instagram, barn, beskjeder, samtale, barn - der alt i tur og orden bare får en flyktig oppmerksomhet.

Situasjonen kalles "teknoferens", og innebærer at en elektronisk enhet, for eksempel en mobiltelefon, avbryter eller styrer samhandlingen mellom foreldre og barn.

Noen ganger bruker foreldrene hodetelefoner, og forventer at barna skal gi synlige tegn når de ønsker oppmerksomhet.

Den seks måneder lange studien viser at mødre som bruker skjermer har større innvirkning på sine barns oppførsel enn fedre. Dette er muligens fordi mødrene spiller en større rolle i barnas oppvekst, særlig når barna er små.

Resultatet var at barna hadde større sannsynlighet for å bli gretne, grinete, ha sinneutbrudd, bli hyperaktive eller hadde lett for å bli frustrerte. Barna ble enten utagerende for å få oppmerksomhet, eller innadvendte. De kunne også oppleve mangel på grensesetting, og ble urimelige.

En annen oppdagelse var at foreldrenes og barnas oppførsel dannet en sluttet sirkel. Når foreldrene ga barna mindre oppmerksomhet ble barna mer utagerende. Dette førte igjen til at foreldrene fikk en større tilbøyelighet til å bruke de elektroniske enhetene sine, i følge artikkelen i Nature.

Jenny Radesky, ved universitetet i Michigan, gjennomførte en studie i mai 2017 om hvordan familier omgås under måltider. I studien ble 225 foreldrepar filmet når de spiste sammen med barna sine.

Filmene viste en drastisk nedgang i utøvelsen av foreldrerollen når mødrene hadde mobiltelefonene foran seg.

Samtalen under måltidet ble redusert med en femtedel, mens den ikke-verbale kommunikasjonen minsket med nesten det doble. Mødrenes muntlige oppmuntring til barna var redusert med 28 prosent.

I følge helsepersonell kan tale- og språkutvikling påvirkes negativt når foreldre bruker alt for mye tid på nettet, istedenfor å kommunisere og være sammen med barna sine.

Michelle Morris, som er tale- og språkterapeut i Salford i Storbritannia, sier til The Telegraph:

-Når man ser seg om i byen ser man hvordan barn gjør utallige forsøk på å kommunisere med den voksne de er sammen med, men som ikke er oppmerksom på dem fordi de har hodetelefoner på seg. Jeg synes det er svært skremmende.

Barnet får ingen sjanse til å kommunisere med den voksne.

"Om man går på gaten og lytter til musikk, kan man ikke ha oppmerksomheten rettet mot hva barnet gjør.  Så lenge barnet ikke sier noe veldig høyt eller drar i den voksne, har det ingen sjanse til å kommunisere", fortsetter hun.

Voksne spiller en viktig rolle for barna, og om de ikke gir barna en sjanse til å interagere med dem kan det få negative konsekvenser.

"Barnet får ingen belønning for innsatsen til å kommunisere, og lærer etter hvert at det ikke er noe poeng i å snakke. For små barn er det gjennom samhandling med en voksen at de lærer seg språk og hvordan man uttrykker seg gjennom tale", sier Michelle Morris.

Ad i artikkel – AdSense
AD